Announce!!!

REGISTER SENDIRI!!

Wednesday, September 21, 2011

Kehilangan...

Tepat jam 6.45 ptg :
Aku dapat panggilan drpd abang. " Mie mak dah tak sedar ni..hg cmne?nak balik tak?"...waktu tu mie mmg dah tak pikir ape..mie terus call member Mohd Syahidan untuk mintak tlg dy pinjamkan kete dy nak balik ke kg.

Jam 11.30 mlm:
Mie dgn adik2 smpai rumah.Waktu tu dah tengok mak memang dah nazak sangat. Mie langsung tak pikir malu dah, Mie terus menangis sebab tak dapat tahan sangat sebak tengok mak camtu. Mata mak memang dah tertutup rapat mak. Bila Mie dengan adik2 sampai je kt rumah diorg tak bagi pegang mak lagi sebab mak dah terlalu lemah. Takot tangan kami yang 'kotor' ni buat mak lagi sakit.

Jam 1-3 pagi :
Mie tak henti2 bace yasin & Al-Quran. Waktu tu mie tengok mak macam stabil walaupun nampak mak nazak waktu tu. Mie tolong makcik ngan makteh kemas2 dapur kejap. Abes je mie pg tengok mak balik. Waktu tu dalam kepala mie, kalaulah nyawa mak dah tak de,memang mie nak tengok depan mata mie sendiri. Tapi Alhamdulillah mak, mie bangun subuh tengok mak masih bernafas. Ayah suapkan mak dengan nasi yang ayah dah masak smpai hancur lepas subuh tu mak. Mie buang skit dr mulut mak sebab tengok macam dah penuh. Mak macam bersuara skit waktu tu.

Jam 12.30 Tghari :
Tengah2 mie bakar ikan dengan abang, paizi call suh ambik dy dekat grik. Dy baru je sampai dari Terengganu sebab dapat taw mak tengah nazak. Tapi mie tak tahan sebak mak, bila dapat taw je mak dah tak de, paizi memang menangis sungguh2 dalam kete waktu tu. Mie dah tak pikir ape dah mak. Waktu tu mie tawakal je bawak kete. Laju sangat mie bawak sebab kesiankan paizi.

Jam 1 Ptg:
Kami sampai rumah. Waktu tu tengok bukan main ramai orang kt rumah kita mak. Ayah tunggu dekat pintu dengan mata yang berair. Mie tak tahan mak. Mie masuk je rumah terus mie pg dekat mak. Mie cium mak. Mie peluk mak. Mie sedih sangat mak. Hajat mie nak tengok mak 'habis' depan mie. Tu mie sanggup tak tido tunggu depan mak. Tapi mak pergi waktu mie ngan paizi tak de dengan mak. Mie terus pg ke dapur, mie tak tahan sangat mak...sungguh2 mie nangis..makcik tenangkan mie..

Jam 5 Ptg :
Kami adik beradik,maklong,pah ngan makcik mandikan mak. Waktu tu pun sama..bila mie pegang mak mie seolah2 macam pegang tulang je..smpai kurus macam tu skali 'DIORG' buat naya kt mak..mie sebak sgt mak..kami bersabar lagi..kami tak nak ayah lagi sedih. Abes je mandikan mak, pah terus kapankan mak. Waktu tu mak dah bersih dah..wangi je bau mak. Bila sampai je saat nak tutup muka mak, mie memang menagis sangat2 mak. Orang ramai dalam rumah kita waktu tu. Mie langsung tak pikir ape dah..lantak la diorg nak kata ape..itu last kami tengok mak..Mie tengok muka mak waktu tu seolah2 macam mak tahan sakit yang teramat sangat mak. Ya Allah...kuatkan hati kami adik beradik Ya Allah..

Jam 6 Ptg :
Jenazah mak kami sembahyangkan kt surau. Alhamdulillah mak. ramai sangat orang sembahyangkan jenazah mak. Yang tunggu dekat rumah kita pun same. sangat2 ramai. Rezeki mak mati dalam keadaan orang terkenangkan kebaikan mak. Tapi nak buat macam mne mak, mak meninggal dalam keadaan sakit macam tu. Ayah banyak pesan pd mak.."Kne banyak bersabar laa,tu antara cara Allah nak uji kita"..Memang mak sangat2 penyabar. Sehinggakan mak sakit pun tak nak tunjukkan dekat mie ngan adik abang sume..makk..mak sakit dekat rumah, tapi mak langsung tak nak btaw kami mak tgh sakit..mak sengaja buat suara macam dah sihat..tp mie taw mak, waktu tu mak tengah sakit..

Jam 6.30 Ptg:
Jenazah mak dikebumikan. Ada orang btaw kubur mak senang je diorg gali. Sebelum2 ni makan masa lebih kurang 3 4 jam jugak kalau nak gali. Tapi Alhamdulillah mak, berkat kesabaran selama mak hidup, orang buat naya macam mana pun kat mak,mak tetap sabar, kubur mak diorg gali 1 jam setengah je mak.. Yang angkat mak masuk ke dalam liang adik, abang dgn abang pian..Mie sampai lambat skit. Lagi pun mie tak sekali depa kot..takot mie tak tahan sangat, mie nangis pulak dalam liang lahad mak..

Jam 6.50 Ptg :
Selesai semua urusan pengkebumian mak. Rumah kita makin kosong. Orang2 yang ziarah mak  pakat sume dah balik. Waktu tu dalam hati mie ni mak, kosong je..mie tak bley nak pkir pape...

Tinggal la kenangan mie dengan mak. Lepas ni dah tak ade orang dah yang nak berleter2 dengan mie. Dah tak de orang dah yang suh mie sapu sampah, beli barang nak buat kuih raya, repair sluar mie, cantik2kan rumah.. Dah tak ade dah mak.. Kalau ade pun bile mie teringat balik je laa..
Mak selalu kata mie ni jenis yang nakal skit dalam keluarga kita. Tapi mie lagi gelak je bila mak cakap macam tu. Sebab mie nak usik mak. Tapi mak, lepas ni dah tak ade orang mie nak usik dah. Lepas ni dah tak ade dah orang nak ngadu2 dekat mie,sebab mak dah takde..
Alhamdulillah mak, waktu raya ritu sempat jugak kita bergambar, rasanya sebelum tu kita tak pernah bergambar pun. Mak suh pasang besi nak sangkut langsir..sume kami buat mak..tapi tak sangka mak, itu kali pertama & kali terakhir mak suh kami buat & bergambar..Siyes mie cakap mak, lepas ni rumah kita sunyi je..sebab pah dah pindah ke lain..ayah dduk sorang kt rumah..mie kesian sangat makk....
 Mak ampunkan segala dosa2 mie pada mak..Mie banyak buat silap dengan mak..mie terkilan sangat mak..mie sampai rumah mak dah tak bukak mata...
Mie doakan mak tergolong dalam kalangan orang2 beriman ye mak.. Mie doakan jgak Syurga Allah adalah tempat untuk mak...Aminn..~

Sampai masanya nanti,giliran mie pulak ke sana..Ya Allah....


Kasi komen banyak2 skit yerkk...!!!

8 comments:

moon said...

tahziah mimad....
bnyk kn bersar ye..
smoge rohnye dicucuri rahmat...

MUA'LLIMAH HANI said...

sabar byk2 na najmi..moga diri trus kuat..insyaallah syurga menanti bonda di sana..

akmal_891226 said...

mie, kuat yea..

Najmi Ahmad said...

maseh smua..insyaAllah...mungkin baru lg kot..tu yg dok trse lagi..kne makan mase skit laa..pape pun maseh bnyak sokongan kawan2 sume..

kembara mujahidah said...

takziah najmi..sabar n tabah mengahadapi ujian NYa..situasi kita lebih kurang sama ja..orang yang kita sayangi di naya oleh tangan2 manusia yang bertopengkan syaitan..biar Allah yang balas perbuatan mereka..dalam sekelip mata mereka pergi untuk selama-lamanya..terasa sedih hanya Allah yang tahu..xdapat nak gambarkan dng kata2..moga arwah ditempatkan brsama2 org yg beriman..insyaAllah..

pEmbUru sYahid said...

sahabat, andai pemergian insan yang dikau sayangi membuatkan dikau bersedih, maka ingatlah pesan Baginda s.a.w " terputuslah segala perkara dengan seorang anak adam apabila tiba saat kematiannya, melainkan 3 perkara, ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah, dan DOA ANAK YANG SOLEH ". Sahabat, doakan kepada arwah ibumu, moga rohnya ditempatkan dikalangan solehin dan bertemu syurgaNya,ameen..Salam takziah dari sahabat mu, izzat fathi hisham.

Ahmad Shafiq said...

Alfatihah bro.. menitis air mata ak bca komen mu nih bro...huuhuh apa pom aku doakn smoga roh arwah tenteram dunia n akhirat .. amin

Najmi Ahmad said...

maseh bnyak syafiq..ak tulis entry ni selang bpe hari ak balik dr kg lepas pemergian mak aku..waktu tu ak rse sunyi jee...tu ak dpat tulis entry ni..x sangka plak bley bwat yg membaca tersentuh...huhu