Announce!!!

REGISTER SENDIRI!!

Wednesday, December 22, 2010

Limau Nipis Ubat Santau

Salam Perantauperak...

Setelah sekian lme tak update...teman da takde idea nk post ttg ape kt blog ni...
Ttbe teman t'bce 1 kesah ke...berita ke hape ntah...tp yg pntg tjuk psai SANTAU..!!!
Zaman dah maju..da mcm2 teknologi dah ade zaman la..
Tp mslahnye..ade jgak yg jenih x pham bahasa ni..nk jugak dok amal ilmu2 kurafat ni!!
Teman btoi2 musykil la...Sronok kt celah mne pn x taw..!!tp yg pnting ade skillnye klo kte nk taw kne santau ke x..??
Cara nk b'ubat dy mcm mne...Kt bawah ni p'kgsian ilmu drpd sorg pakar dlam bab2 ni.....
Teman cme nk kgsi je..sbb de steng2 x ambik 'pot' pn bnd2 cmni..
dah kne bru laa!!
so mleh ckap bnyak..moh try bce...


(( Limau nipis ubat paling mujarab bagi mematahkan tindak balas santau ‘angin’ yang dikenakan kepada seseorang melalui kaedah belah atau memotong limau itu daripada tangkai atas ke bawah.

Limau ateh ni sekdar nk btaw..ni la limau nipis!!kang de plak yg x taw..peace!!

Pengasas Pusat Rawatan Islam Darul Ruqiyyah, Ustaz Mohd Suhaimi Rozali berkata, selain digunakan untuk memulihkan pesakit santau, limau nipis juga boleh digunakan untuk mengesan sama ada seseorang itu sudah terkena racun santau atau tidak.

“Apabila orang yang terkena santau angin memakan limau atau nanas bersama kicap mereka akan muntah darah kerana santau itu berlawanan dengan bahan berkenaan, malah, pesakit juga berasa sakit pada seluruh anggota badan seperti dicucuk dengan benda tajam,” katanya.

Menurut Us. Suhaimi, santau angin yang turut dipanggil ‘tuju’ itu dihantar dari jauh oleh individu tertentu dengan niat mengkhianati seseorang atau memenuhi syarat pemilikan santau.

“Pengamal santau perlu membuang santau itu setiap tahun bagi memastikan ia tidak ‘memakan’ diri sendiri atau keluarga terdekat mereka,” katanya.

Katanya, santau angin boleh berlaku melalui dua cara iaitu secara manual iaitu penghantar meletak bahan santau ke dalam makanan atau minuman orang yang ingin disantau dengan meletakkan serbuk santau itu pada hujung kuku dan ditabur dengan cara merenjis.

Manakala cara kedua, melalui upacara pemujaan yang dilakukan bomoh menggunakan perantaraan makhluk halus atau jin. Ia dilakukan dari jauh tanpa pengetahuan mereka yang ditujukan santau berkenaan.

Situasi makan di restoran!!!
“Ketika mengambil makanan, jangan mencampurkan kuah lauk dalam nasi, tetapi kedua-duanya hendaklah diasingkan dalam bekas yang berbeza. Pastikan kuah lauk yang dihidang tidak berbau basi kerana kemungkinan ia mengandungi racun santau.

“Bagi minuman pula, pegang gelas seperti biasa manakala jari kelingking ditekan pada bawah gelas jika rasa sakit seperti digigit semut api maka ia mengandungi santau,” katanya.

Beliau berkata, antara tanda-tanda awal seseorang itu terkena racun santau ialah mulut berbau busuk, kuku menjadi hitam dan batuk berpanjangan))

Itu je yg teman mampu kongsi..nak2 kte ni student yg sntiasa mkan di mrte2 tmpat..jmpe org sne..jmpe org sni..kte x taw pn akn ade org bwat "naya" kt kte..Mmg t'seksa klo kne SANTAU nie..sbb teman da tgk depan mata teman sndri...org yg "t'dekat" plak tu..so x pyah la cte spe..jnji ambik pngajaran sudah..

Cte ateh ni bley tgk la klo kne santau cmne jdnye..tp x sme btoi pn..seram pn agk suam2 kuku je..(tgk sorg2 waktu tghmlm cuak gak)

Amannn!!!


Kasi komen banyak2 skit yerkk...!!!

7 comments:

Cahaya Keredhaan said...

dlm citer korea limau nipis dpt wat ubat demam ^_^ peace!!!

SAFIUDDIN SHUHAIMI said...

so mie..bila ada limau nipis just belah je ke..ke kena makan ke apa ke?

SAFIUDDIN SHUHAIMI said...
This comment has been removed by the author.
SAFIUDDIN SHUHAIMI said...

so mie..bila ada limau nipis just belah je ke..ke kena makan ke apa ke?

SAFIUDDIN SHUHAIMI said...

so mie..bila ada limau nipis just belah je ke..ke kena makan ke apa ke?

SAFIUDDIN SHUHAIMI said...

so mie..bila ada limau nipis just belah je ke..ke kena makan ke apa ke?

Najmi Ahmad said...

chaya keredhaan:haha..klo da kemaruk korea ni la pdahnyeee...
din:wahh dinn...mcm nk taw sgt nmpak...psai limau tu...yg belah tu ak x taw bwat cmne..tp yg ak pasti klo mkan ngan kicap dy akan muntah drah..sbb limau ni mcm b'sifat (-)ve dgn pnyakit santau tu..tp dlam s'stgh kes...limau ni x bley d'bwat ubat jgak..sbbnye dgn limau jgak bley bwat pnyakit tu akn lbey merebak dlm bdan pesakit..so..tuntasnye..bnyak pndapat dinn..ambik je yg mne baik..